Acaba de llegarme un correo de la lista de Gazebo, en la que comentan que el simulador V-REP ahora es open source. Además no tendrá ninguna limitación para estudiantes o universidades.<br><br>- Cross-platform: Windows, Mac OSX and Linux (32 &amp; 64 bit)<br>


- Open source: full source code downloadable and compilable. Precompiled binaries also available for each platform<br>
- 6 programming approaches: embedded scripts, plugins, add-ons, ROS nodes, remote API clients, or custom solutions<br>
- 6 programming languages: C/C++, Python, Java, Lua, Matlab, and Urbi<br>
- API: more than 400 different functions<br>
- ROS: &gt;100 services, &gt;30 publisher types, &gt;25 subscriber types, extendable<br>
- Importers/exporters: URDF, COLLADA, DXF, OBJ, 3DS, STL<br>
- 2 Physics engines: ODE and Bullet<br>
- Kinematic solver: IK and FK for ANY mechanism, can also be embedded on your robot<br>
- Interference detection: calculations between ANY meshes. Very fast<br>
- Minimum distance calculation: calculations between ANY meshes. Very fast<br>
- Path planning: holonomic in 2-6 dimensions and non-holonomic for car-like vehicles<br>
- Vision sensors: includes built-in image processing, fully extendable<br>
- Proximity sensors: very realistic and fast (minimum distance within a detection volume)<br>
- User interfaces: built-in, fully customizable (editor included)<br>
- Robot motion library: fully integrated Reflexxes Motion Library type 4<br>
- Data recording and visualisation: time graphs, X/Y graphs or 3D curves<br>
- Shape edit modes: includes a semi-automatic primitive shape extraction method<br>
- Dynamic particles: simulation of water- or air-jets<br>
- Model browser: includes drag-and-drop functionality, also during simulation<br>
- Other: Multi-level undo/redo, movie recorder, convex decomposition, simulation of paint, exhaustive documentation, etc.<br><br>Web del simulador <a href="http://www.v-rep.eu/index.html">http://www.v-rep.eu/index.html</a><br>

<br>Saludos a todos<br>